Den nya bildsynen

Jag läser först ett inlägg från Landskrona fotofestival på Fejan. Jag klickar för jag vill se vad det är för program. Suck, det kommer massvis med info om Landskrona, curatorer, bilder på vem som gör vad. Sedan ser jag en länk till biljettförsäljningen och där kan man köpa biljetter till seminarier osv, men VAD består dom av och VILKA fotografer visar man?

Jag går tillbaka till fejan och kollar igenom inlägget och ser en länk inbyggd i en bild, så marigt placerad att den knappt går att se.

På något vis blir jag himla trött då det är så här. texten breder ut sig på bildernas bekostnad.

Nå, läser DN, Sara Danius text om Abbot. Ingen kort text precis, trevlig att läsa, det står en massa om hennes bilder, teknik, osv, osv och hela artikeln har 1 bild.

Inget ont om Sara Danius eller texten, men underligt är det. Har inte fotografi ett eget värde? Varför inte visa fem bilder av Abbot, tex?

Sedan kör Fotosidan sin höjdare, bilden på Canonkamerorna i OS. Massor med kameror, tydligen blev många blöta i byxan av att se så många kameror på en gång. För mig kan du lika gärna visa 300 Volvo V 70 på bild. Inte blir man upphissad av det inte.


Populära inlägg