Böcker

Hösten kommer. Vintern kommer. Jag tittar på min De Rosa och går till gymmet istället. En timme på testcykeln och en konsert med Clapton. Fantastiska musiker, men samtidigt får man inte glömma bort att det är ett arbete. Jag minns första gången jag turnerade med ett stort band och kom underfund med att de spelade i princip samma låtar varje kväll och hade nästan samma mellansnack varje kväll. Det var alltså inrepat, ett arbete.

Jag tänker på Tina Turner och Joe Cockers trummis, Bruno, som nästan bara turnerar och hur många gånger har han spelat, trummat samma låtar. Tusentals kanske över en karriär på fyrtio år. Ett arbete alltså.

Går omkring i Skrapan på bokavdelningen. Så mycket fantastiska böcker, vilka snygga omslag, man blir helt sjuk av längtan. Foto och konstavdelningen. Helt uselt, värdelöst, andefattigt.

Några enkla frågor ställer sig inom mig. Varför är foto och konstböcker så grymt dyra? Lite bläck kan ju inte kosta mycket idag med den moderna tekniken. Varför kostar inte konstböcker, fotoböcker en tredjedel av vad de kostar idag? Det är ju precis det konsten och fotografiet behöver, billiga men snygga böcker.

Istället går allt mot dyrare, ett gap öppnar sig, dyrare, de som har råd får mer, igen. Alla böcker måste designas, det är inget dyrt arbete. En roman måste också designas, bläcket kan inte kosta mycket, det måste alltså gå att göra billigare fotoböcker, mycket billigare och de ska också lanseras som vanliga böcker gör. En masse, tre hundra nya fotoböcker på ett år i tex Akademibokhandeln.

Det rullar, det rullar. Jag är lyckligt lottad, så enkelt är det. Trump verkar ha gjort bort sig fullständigt men jag tror inte det betyder  så mycket. Vi får se, man kan ju alltid hoppas. Ser att det är 27 grader på Naxos och 8 här i Stockholm. Det finns perspektiv på allt.

Populära inlägg