Träffade den här liraren i backen. Mina kvarter var en gång i tiden Stockholms fototätaste, förutom på sjuttiotalet då Tiofoto höll till nere vid Centralbadet. Här i mina kvarter höll Pienowski, Nycander, Cissi, Bäcker, Stackelberg mfl till på Erstagatan. På Skånegatan höll jag, Britt Eriksson, Åsa Franck, Elofsson, Dike, Elmquist mfl till. Nere vid parken Stenberg, Kneedler, Kattthomas osv, på Bondegatan Smoliansky, på Åsögatan, mitt emot där jag bor nu, Petersen, Lindstedt, Joakim Strömholm, på Ploggatan Christer Strömholm.... mina kvarter är fotografins högborg. Och vi alla käkade på två krogar på Åsögatan,  hundra meter från där jag bor nu. Jag lever helt enkelt i historien.

I alla fall, träffade Smollan i backen. På väg till sitt gamla labb. Han är den ende som har kvar labb, Joakim Strömholm härjar också i sin fars gamla lokal Fendo, döpt efter Örjans fruktansvärda grönlandshund Fendo.

Jag gick förbi min gamla lokal på Skånegatan, värsta utröjningen där, kommer att bli dyrt. Såg hantverkare som fifflade i lokalen överallt. Mitt emot mig ser jag att Charlie Drevstam får nya fönster på sin studio. Blir inte heller billigt. Något matställe som motsvarar det vi gick på finns inte heller. Det som ligger mitt emot mig är ett ställe för dem med bakåtslickat hår. Vårt fantastiska matställe har ersatts med japanmat av hög klass, befolkat av hipsters med båkåtslickat hår och märkligt fula kepsar..

Jag och Smollan hängde i backen, snacka om livet, sedan sa vi hej. Vi gör det ofta, säger hej, går till vårt och så blev det den här gången också.

Kommentarer

Populära inlägg