Jag vaknar tidigt. Jag vaknar förbannad. 82 000 hyresrätter har försvunnit i Stockholm sedan 1990. Kort och gott. Sluta snacka skit och bygg. BILLIGT. Jag har hört en miljon ursäkter varför det inte går att bygga billiga bostadsrätter utan att en etta måste kosta 7000 kr i månaden, eller en trea närmare 15000. Det spelar ingen roll. Jag köper inte den skiten. Bygg billigt, bygg nu.

Va där problemet? Är problemet att nybyggda billiga hyresrätter slår sönder bostadsrättsmarknaden? Att en massa nya billiga hyresrätter skulle minska värdet på borätterna?


Är det någon som gråter över det? Inte jag. 


Dessutom är jag så otroligt trött på att höra att marknadshyror skulle lösa alla problem? Vad är det som löses? Vissa får flytta, andra får flytta in, men inte blir det fler lyor. 


Nej, Stockholm är ju Sveriges bästa stad, men om den inte ska förfalla och bli ett jävla lattegetto behövs massor med nya billiga hyresrätter, mycket mer olika sorters folk som bor i stan osv,,,


Nu kom solen upp, nu kör vi. JP är ju redan ute o tränar med laget, som han kallar det. Själv satt jag uppe och kollade på Warren Millers skidfilmer från sextiotalet, halvmjuka pjuck, långa smala skidor, lek, hippie, skön feeling, inte bara produktivitet och prestation. 


Enkel fråga: Vad är du helst, Hippie, Yuppie, latteslaskare eller byråkrat...Jag vet ju vad jag är,,,ciao bellas o bellos...


Bilden, är tagen 1969, på en brud i Moratrakten. Hon kom sedan att köra Vasaloppet, var en av de första som körde maskerad till man och sedan då kvinnorna fick köra, som den kvinna hon är. Jag tror hon tagit sju SM-medaljer?


Kommentarer

Populära inlägg