Jag kom att tänka på devisen: Att man ska inte anstränga sig för mycket.
Det gäller verkligen fotografi. Att låta motiven komma till sig. Att vänta, att inte pressa på, för det här pressandet syns så tydligt i bild.

Allt syns tydligt i bild. Det är därför fotografi är en sådan grym konstart. ALLT syns direkt.

För mig är det viktiga att berätta en historia. Att mina bilder ramar in en tid, några gator, några vänner, några tankar. Att bilderna blir ett litet avtryck ur världen, den verklighet jag lever i. Jag vill bara skildra den verklighet jag lever i, eller nästan lever i. Den andra verkligheten hoppas jag någon annan, som lever i den verkligheten, skildrar.

Så är det för mig. Att man ska inte anstränga sig för mycket. I de här få bilderna döljer sig minst tre romaner. Det är inte många bilder, men de berättar en historia. Bilder säger som sagt allt. Tro inget annat.

Kommentarer

Populära inlägg