Jörgen Leth, vet jag inte vad jag ska tycka om riktigt, men något tilltalar mig med denne man. Kanske hans oförmåga att göra rätt. Hans drivkraft mot att göra sina grej.

Det finns en grej som stör mig lite i dagens tid, känslan av att man hela tiden måste göra rätt. Framför allt i genusfrågorna. Vem vet om tio år, då kanske vi säger att det vi gjorde idag var helt fel. Det jag kan uppleva är en rädsla för att göra fel. Det gäller att hålla sig på rätt sida lagen, råmärkena, det politiskt korrekta.

För mig står det politiskt korrekta för något som är bra, som hör hemma bland den gamla socialdemokratin. Alliansen kan aldrig göra något politiskt korrekt. De rånar ju bara oss hela tiden, vare sig du eller jag vill inse det, så blir vi totalblåsta. Skippa alla känsloargument och läs statistik så ser du hur samhället i rasande fart har delats upp i de som har och de som får allt mindre. Man behöver inga känslor för att läsa statistik. Det är som att lägga ihop två plus två. Busenkelt.

I Stockholm började det stora förfallet med bostadsrätterna. Där började skiktningen på allvar och med bostadsrätterna kom idiotin, klippen och egoismen. De värsta hyresvärdarna idag är bostadsföreningarna. Deras enda syfte är att sänka hyrorna för ägarna och har du lokal i ett hus ägt av en bostadsrättsförening så ligger du taskigt till.

Ibland fattar jag inte hur blinda vi är. Hur blev vi så här? Ser vi ingenting?

Jag läste DNs artiklar om sjukvården. Ärligt talat: blev lätt förtvivlad. Hur ALLT handlade om ekonomi, tjäna pengar på de enkla fallen, skuffa undan de svåra osv.,,, borde inte sjukvården vara tvärtom. De svåra först????

Ja, Jörgen Leth har fått både beröm och skit i sitt liv. Inget snack om den saken och jag blir allt mer övertygad om att det blir så om man vågar vara sig själv.

Kommentarer

  1. Tack, äntligen någon som hajat det här med politisk korrekthet. Det är något bra, och tyder för det mesta på att man har någon form av hyfs och medkänsla.
    Frispråkighet är en sak, frispråkighet på andras bekostnad en annan. Tröttsamt blir det när folk berömmer sig själva för att vara politiskt inkorrekta, och menar antingen att de är förtryckta sanningssägare, eller härligt ocensurerade, men i båda fallen mest är sugna på att trycka ner andra.

    SvaraRadera
  2. I övrigt: Min sanning på SVT play, med Nina Björk. Mycket smarta och välformulerade tankar, på det tema du är inne på här, om du inte sett.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg