Om konsten att vara ödmjuk. Jag försöker i alla lägen att vara ödmjuk. Jag vet att jag misslyckas ofta, men jag försöker i alla fall.

Vad det gäller det här med fotografi så är jag troligtvis bäst i världen på att ta Mickebergbilder. Det är skönt att veta och troligtvis också bäst i världen på att skriva Mickebergtexter. Det är också skönt att veta. Jag försöker hålla det enkelt. en kamera och ett objektiv. Jag borde givetvis ha ett kamerahus till, som backup, men det har jag nu inte. Jag är asnöjd med min Panasonic GF1, så det är inte mycket att snacka om.

Sedan då det kommer till skidåkning och cykel så är jag en sopa i jämförelse med mina kompisar som är bland de bästa i världen. Jag försöker lära mig av deras generositet. De uppmuntrar mig alltid och varje sekund med dom, vare sig det är med AB, JP eller Ola och Matte, är en upplevelse, en lärostund, en ren njutning. Det är bara att buga och bocka och tacka för deras otroliga kunskaper.

Vad det gäller cyklingen så kan jag cykla, har ju tävlat rejält och vet hur man gör, men åldern tar ut sin rätt och man får vara glad för att man älskar att cykla och skida. Svårare än så är det inte. Jag har lärt mig mycket av mina fantastiska vänner, tex om skidor. Det spelar fan ingen roll vad du ger dom för skidor, det går undan ändå. Och därför åker jag numera helst på mina gamla Ross Z9 från 2006, som gått en 500 skiddagar vid det här laget.

Vad det gäller cyklar så är Bianchis serisblå cykel min drömcykel. Folk tror att en cykel som väger ett kilo mindre gör allt för deras utveckling. Kasta vattenflaskan då säger jag, ett halvt kilo. Jag är en lättviktare, åker på en lätt cykel, väger typ 74 kg. Mina cykelpolare väger tio kilo mer(muskler bara) så jag borde ha 10 kilo till goda, men ack nej. De där tio kilona muskler och 40 åren i livserfarenhet gör en viss skillnad.

Så, vad talade jag om? Jo ödmjukhet. Det är helt enkelt fina grejer att älska sitt liv och man kommer långt med en viss ödmjukhet. Annars måste jag ju också inflika att just nu har jag fullständigt freakat ut på cykelkepsar.



Kommentarer

  1. jag gillar och apropå detta och hur en omgivning kan reagera så har jag ett underbart citat från en stor en - kanske det var Camus
    "if I give you my humbleness don't take away my pride"

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg