När jag var i Umeå talade jag med en väldigt mörkrumsintresserad kvinna, sedan kollade jag i Sune Jonssonboken jag fått. Det man ser tydligt är hur han jobbar med att lätta i de mörka partierna. I en del fall misslyckas han dessutom, men det är mänskligt. Man ser ofta att han misslyckats i motljusbilder och då har Sune Jonsson ett starkt rykte som kopist.

På landet tog jag några bilder på Wenke, tänkte jag skulle kopiera dom som Sune Jonsson. Lite ljusare än vad jag kör i lågdagrarna och även lite skarpare än vad jag brukar kopiera.

Eugene Smith var inte så förtjust i överdriven skärpa, inte jag heller, för det tar ofta bort känslan i bilden, modulering blir konstig. I alla fall, några bilder som bara är körda i Silverexef, inget photoshop osv,,,märkligt va?

I övrigt så går det inte längre att kommentera på min blogg och det kommer att förbli så. Vill du något, så skriv på min mail,  mickeberg@hotmail.com,  det är mycket roligare.

Populära inlägg