Om att arbeta


Affe frågade, om jag som nu sitter ute i spenaten ett tag, inte skulle ta och skriva en roman om mina resor. Mitt svar var och är ganska enkelt. Just nu är jag inte intresserad av att skriva något sådant.

Kanske skulle jag skriva om något annat, men vad?? Jag kanske ska skriva om Elofson och hans Bombaybilder, men jag måste kolla bilderna.

Egentligen, ska kanske jag inte alls är intresserad av att göra en bok just nu och ändå har jag i dagarna gjort klar en bok. Ni får se framöver.

Förr sa många till mig: Varför reser du inte mer? Ja, varför reser de inte mer själva? Eller som Koudelka som fick ett tips av Bresson, som tyckte Koudelka skulle dra till Indien och plåta. På det svarade Koudelka: Vad ska jag dit och göra? Jag är inte intresserad av Indien.

Man måste ha lust och ha en vilja att göra. Det här jobbet blir bara bra om man har lust och om man verkligen vill och då ska man inte se det som ett jobb, utan som en möjlighet till något roligt.

Just nu har jag inga tankar på någonting. Mest skulle jag vilja höra några mustiga tankar om hur det var i Arles.

Populära inlägg