Retro 147.

Livet är som solluckor. Jag är bara min egen. Jag har några jag respekterar. Dom är inte många och nu snackar jag om fotografi. Robert Frank sa något om att " Idag tas det allt mer bilder och det blir allt dummare ju mer bilder som tas". Fotografin urholkas, blir ett spektakel. Ta bara och slå upp din barndoms bildalbum, eller dina föräldrars bildalbum. Här kan vi snacka om allvar. Instagram, dina bilder på Facebook, vad är det? Det är redan borta i morgon. Vad ska du visa dina barn? Vad har du för materialkänsla? Tänk skillnaden på att lyfta ett bildalbum, läderklätt kanske. Känn tyngden då du drar det ur hyllan. Tänk tiden, ron, då du sitter och tittar på de gamla bilderna.

Jag säger det igen. Fotografiet devalverar sig själv. Fotografiet gör sig allt mer till idiotins konst.

Populära inlägg