Förbannad

Det regnar. Det skiter jag i. Det betyder att det kommer snö där det är kallare. Jag är på väg till kylan. Köper två pocketböcker och kollar i Petersens nya retrobok. Tjock sak, återkommer till den.

Jag är förbannad a fotografins vägnar. Vem skriver om fotografi? Det var Arles, det enda jag kunde läsa om Arles var dessa meningslösa treradersgillanden på Facebook. Varför tar ingen anställd sitt ansvar, åker dit, skriver om saker och ting så det bara visslar om det?

Ska jag göra det? Eller Gabrielson, som skriver den enda fotoblogggen med utsikt. Affe Johansson skriver också bra men han rör sig runt Hornstull och det fungerar ju inte om man vill ha en utblick.

Det var precis fotomånaden i Paris. Vem skriver? Ingen, återigen dessa meningslösheter, dessa imbecilla gillanden om att något var starkt, bra. Vad i helvete betyder det: Vad var det som var bra, varför var det starkt, hur såg utställningarna ut?
De fotografer som skrivit sina gillanden på Fejan har ju inte ens tagit en bild så man hajar hur saker och ting ser ut.

Ja, jag är förbannad. Jag börjar känna mig som Graham Greene som anklagade borgmästaren i Nice för korruption. Vad sysslar Kamera o bild, Foto, DN, Svd, Expressen, AB osv med? Var finns den brinnande fotografiska journalistiken?

Man blir trött, är dock inte lagd åt det hållet. Jag blir förbannad. Jag tycker det är dags att kräva något av frimicklarna som fyller sina sajter med kamerareklam. Det är fan dags att leverera lite journalistik, lite närvaro i den fotografiska världen, lite inspiration, tack.

Populära inlägg