Paul Fusco







Istanbul, Ramalah, Nablus, Västbanken. Paul Fusco inspirerade mig. Paul Fusco, en Magnumfotograf, några år äldre än mig, tog också de fruktansvärda bilderna på barnen efter Tjernobyl, bilder som inte visats i sin fulla utsträckning i Sverige, vilket jag tycker är bedrövligt. Grymt och viktigt reportage, i klass med Eugene Smiths Minamata.

Det blev ett otroligt drag på Facebook om mina inlägg, massa bra snack, skönt, men nu får jag vila ett tag. Det kostar på att ligga i. Paul Fusco, kolla honom.

Jag vaknade i natt av en dröm, mindes min styvfarsa. Vi bodde ju i ett fyravåningshus när jag var ung, hade ett alkispar som grannar. Gubben spöade tanten då och då, inte mycket hjälpte, men en kväll skrek hon på hjälp i trappen och farsan flög upp och morsan, sa åt honom: Låt dom vara, ge dig inte in det där, det kan bli slagsmål.
Då svarade min farsa, och jag minns svaret ordagrant än idag, femtiofem år senare: Så där säger alla, det fungerar inte, Sedan gick han och avstyrde bråket.

Sedelärande,respekt. Ja, det var väl vad jag ville säga idag. Paul Fusco, personligt ansvar och agerande.

Populära inlägg