Skolan

Läser Thomas Peterssons hemska text i DN om skolan. Han har vickat som lärare en termin i en Söderförort. Det han beskriver är ett helvete, för alla. Lärare, elever, människan. Och personligen känner jag igen allt från många av de reportage jag gjort i skolan.
Det är för mig helt ofattbart att eleverna har noll respekt för lärarna. Vissa har det, men alldeles för många har det inte. De skolmiljöer jag har besökt har ibland varit bra, men lika ofta, totalt vansinniga. En ren misär och då kan jag säga att det handlat om Söderinnerstadsskolor.

Varför har man tex inte totalt mobilförbud i skolan? Mobilerna tar upp alldeles för stor plats i elevernas liv? Varför sitter folk med kläderna på inomhus? Varför kan inte lektionerna starta på rätt tid, varför kommer folk för sent hela tiden, osv, osv...på något vis är det för mycket snack om pedagogik och för lite om ansvar och vikten av att gå i skolan.

Det är liksom fel redan då eleverna går in genom skoldörren första gången. På något vis måste det sättas upp en norm som gäller hela skollivet. En slags förhållningssätt som alla ska arbeta under och sedan ska den normen hållas och det är ju där det skiter sig.

Jag tänkte på det då jag såg studentflaken häromdagen. Jag tycker det är helt okej att man åker omkring och tutar och är glad över att skolan är slut, men samtidigt så tycker jag den här traditionen att köpa massor av öl som ska drickas och sprutas är helt efterbliven. Hur fan kan man göra något så korkat som att stå på ett flak och svina ner sig själv och andra. Det är på något vis den svenska alkoholpolitiken och den svenska skolan i samma anda. Noll integritet och noll koll på sin egen stolthet.

När jag såg de små tjejerna och pojkarna kliva av flaken, frusna, de såg nästan rädda ut och också hysteriskt uppvarvade, faktiskt utan riktig genuin glädje, samtidigt som ölen försade av lastbilsflaken, så tänkte jag: Herregud, vilken konstruerad glädje och vilken löjlig förnedring. Ja, lite sorg, faktiskt över hur människan kan luras att fördumma sig själv utan att tänka efter.

Populära inlägg