Tröjan kom, plötsligt.

Var ute och körde med polarn. Skitkul, han satt snyggt som fan på Nishikin. Vi klappa på lite och käka banan i skuggan under en bro. När jag kom hem anlände plötsligt den här cykeltröjan jag köpt till honom. Den måste ha gått med ett raketplan från Hongkong och jag öppnade paketet med darrande hand.
Snygg, lite liten kanske? Hongkongsize verkar vara något annat än Svedalasize. Nåja, han får den ändå. Kanske han kan ge bort den med tiden?

Annars satt jag i bilen och kollade på en romsk tjej som satt utanför ICA. Hur fan står de ut? Tänk tanken att sitt fem timmar utanför en ICAaffär och inte tjäna en spänn. Jag skulle kunna räkna upp en million anledningar till varför det är rena vansinnet.

Såg att i GTBG?? hade de börjat med ett system liknande att sälja tidningar. Tiggarna säljer knappar för tjugo kronor styck. Det är också en jävla jobbig tillställning men då rör de sig, träffar folk, umgås i gatulivet på ett helt annat sätt än att bara sitta på en trottoar och långsamt bli en del av asfalten.

Jag tror att just de här att tiggarna rör sig, att de umgås med de andra på gatan, kan skapa en större gemenskap med dom och en större förståelse för deras hopplösa liv.

Annars är det fredag, regnet på väg bort och polarns vita cykeltröja ligger och jäser i hallen.


Populära inlägg