Pics from a walk...






Pics from a walk. Alf Johansson skrev om att ställa ut. Det är varken lättare eller svårare än förr. Det kostar inte heller mer eller mindre. Det enda det handlar om är det personliga modet. Vågar du? Det finns inga andra begränsningar. Har du inga pengar gör du en utställning med små bilder. Ramar kan du köpa billigt på loppisar osv eller köra utan ramar. Göra reklam för grejerna kostar ingenting. Det är skitenkelt att skicka bilderna på nätet till olika tidningars redaktioner, till alla de man vill ska komma osv. Två dunkar vin kostar inte heller för mycket till vernissaget. Är man för nervös så dricker man upp det mesta själv. Inte fel det heller.

Så, enkelt uttryckt. Att ställa ut är som att skriva bok. Det handlar om att våga göra en utställning och gör man en så skärper man upp sin bildsyn och sitt bildmedvetande betydligt. Att det sedan föds en skön känsla av stolthet i en då man fått upp bilderna på väggen är bara bonus.

Som sagt: Mod , thats all.

Vandrar i det regnvåta. Tänker på hur konstigt livet blivit. Att jag nu som pensionär har mycket mer att göra än då jag var tvåbarnspappa med två småttingar. Det är mycket mer tryck i tillvaron över mig nu och det mesta kommer från nätet. Telefonen och datorerna skapar ett enormt tryck i kroppen. Jag märker att jag förlorat förmågan av att njuta i solen, att sitta i solen i flera timmar och bara drömma. Gör man det så kommer telefonen upp och så är man där igen. Inte bra, inte alls bra.

njutningen och ron måste återerövras. Jag tror att varje grej man slänger ut på nätet genererar ett tryck i kroppen. Vissa kommer att bli irriterade över att jag skriver att det enda som krävs för att ställa ut är personligt mod och det kommer att komma tillbaka på mig, osv, osv,,, har man gett sig ut på nätet så blir man aldrig fri.

Det är en grej. Den andra grejen är tiden som återstår i livet. Vad ska man göra med den? Ägna sig åt personlig njutning och stänga av? Svårt då man lever för att kommunicera... som sagt, det kräver mod att stänga av, allt skapande kräver mod. Så enkelt är det. Mod är allt.

Populära inlägg