Det vackraste...


Björns trädgård. Denna park som varit så mycket under olika delar av ens liv. Det var här jag försvarade godiset 1972 mot två stora gangstrar som ville sno det. Jag var fritidsledare och gangsterpojkarna ville sno godiset och jag klippte till den ene. Det slutade med fyra hundra meter spurt hem till Blekingegatan 65 och snabblåsning av dörren.

Det blaskade om benen, lädersulorna sög upp det blöta slasket, Äntligen lite väder. Inte bara dött, grått, dögrått.

Satt och tittade på Petersens bilder. Gubben har verkligen tagit en del skott som går till historien som mästerverk. Försöker lyssna på musik, återkommer hela tiden till Patti Smith, Clapton, Buddy Guy och Hendrix. Det är något med draget. Jag försöker med det ena nya bandet efter det andra. Dom spelar eminent musik, men varför tar det inte. Varför gillar jag nästan bara det gamla?

Det sägs att vi är barn i vår tid. Sartre sa det: att vi fungerar i den tid vi lever i Jag tycker aldrig Sartre fungerade, men han gjorde dock intryck. Jag tycker hans fjälla Simone var mycket bättre. Mandarinerna är en kanonbok. Försökte läsa Svelands andra bok. Hopplös. Jag håller med henne i det mesta, men var har hon känslan? Finns inte, plakatskrivande.

En kille i kortbyxor går framför mig i snögloppet. Han har lurar o blå ryggsäck. Han är söt, viker av vid Medis. Jag köper en korv med bröd, 19 kr,,,priset har gått upp. Sedan går jag in i bibliotekets värme, lånar en hög böcker, kollar in om jag har någon bok själv som är utlånad. Det har jag och stolthetens rodnad stiger på mina kinder.

Populära inlägg