Halvtyst

Jag åker i en liftkorg som snabbt sjunker ner mot marken, det är vatten under och korgen sjunker genom vattenytan, inte ett vattenplask, glider upp ur vattnet hundra meter längre bort. Jag är inte ens blöt. Korgen glider vidare över landskapet, börjar fundera på var jag är och hur jag ska komma av. Ser något som liknar Arlanda, hoppar ur korgen då den kommer två meter över en kulle. På Arlanda, som inte är Arlanda, försöker jag ta en buss till stan. Man tar inte kontanter och mitt Visakort är utländskt. Jag får inte åka med, jag står där jag står.

Jag vaknar. Klockan är två på natten. Varm igen, förbannade kräksjuka. Försöker somna om, allt är kristallklart. Klockan sju kommer min fru in i arbetsrummet där jag sover då nån av oss är sjuk eller har svårt för att sova. Då har jag precis somnat.

Svår dag, alltså.

Läser Carsten Jensen i DN. Hans artikel om Afghanistan och den kan sammanfattas på följande sätt. Efter tretton års krig, tusentals döda och elände är det värre än någonsin. Den regeringen som kom till efter sk demokratiska val är totalt korrumperad och talibanerna starkare än någonsin. Kriget kommer att fortsätta, mest som en affärsidé för USA och bland andra Danmark.

En viss uppgivenhet lägrar sig i min kropp. Igår läste jag den mest hopplösa tråd jag läst på länge på Fotosidan. Fullståndigt bisarrt. Internet har helt enkelt förstört vårt sätt att tala med varandra och jag kan också känna en viss trötthet över uttalanden som " De som röstar på SD är inte rasister". Det är klart dom är rasister. Dom röstar ju på ett rasistparti, ta för fan inte ifrån folk deras eget omdöme. Det är ungefär som att försvara killar som våldtagit brudar med: Han var full, eller hon var så sexig eller något annat imbecillt.

Såg att Libanon tagit emot två millioner flyktingar från Syrien. Vissa tycker vi ska lägga oss på Norges eller Finlands nivå. Jag tror vår beredvillighet att ta emot flyktingar beror på två saker. Vi är ett resande folk. Det är tex inte Finnarna. När jag började resa på allvar i slutet av sextiotalet såg man nästan aldrig en finne utomlands. Och träffade man någon så var de hopplöst dåliga på engelska, samma gällde norrmännen. Vår historia med Palme, internationell solidaritet, tror jag har format oss mer än vi tror. Sedan är ju tex Finland extremt reaktionärt då det kommer till integration och utlänningar. En annan sak som påverkar tror jag är att vi var det land i Norden som kom undan Hitler, att vi har lite dåligt samvete för det. Det har också stärkt vår beredskap för internationell solidaritet.

Nej, rent ut sagt. Nu är jag ganska trött på det här käbblet om invandrare. Ta hit dom bara och låt dom klara sig själva i stor utsträckning. De flesta som kommer är smarta och förbannat arbetssamma. Det kommer att gå bra.

Vad det gäller romerna och tiggeriet så är jag helt för att det är dags att skicka några fakturor till Rumänien osv, för de kostnader som tiggarna kostar den svenska staten. Det är dags för Rumänien att ta ansvar för sina medborgare. De drivs ett fördrivningskrig mot romer i Rumänien och det ska de betala för inom EUs regi.

Ja, det var politiken. Fotografiskt har jag inte sett något att flyga i taket för, men det har säkert någon annan gjort.

Populära inlägg