Svart natt




                         Svart natt

Det var den här typen av natt då en svart T-tröja känns varmare än en vit. En lätt rörelse och svetten ville tränga fram. Nikos satt utanför cafe Rendevous. Han beställde en fet kaka. Jag nöjde mig med en Mythos, det lokala ölet. Vi satt tysta, tittade på folk som passerade i natten. När det blir riktigt varmt, blir det tyst. Det dör ut. Luften töms på näring och liv. Det var naturligt att tala om de enda viktiga i livet: Hur man håller döden ifrån sig.
- Jag målar bara sexuella bilder, sa Nikos. Dom kommer upp hela tiden utan att jag kan göra något åt det.
- Du har det bra, sa jag. Du sysslar med fantasier. Jag fotograferar. Allt är dokumentärt, sant. Det skapar vissa problem om man har ett förhållande.
- Vad gör du då? sa han och tittade kisande ut över det lilla torget.
- Inte mycket. Jag sparar på bilderna, väntar på den rätta tiden. Mellan två förhållanden, eller tills jag träffar en kvinna som accepterar att jag visar mitt gamla liv.
- Ta här. Han drog ut en cigarett ur asken, tände den åt mig. Det var den tiden då man inte fick röka inomhus i Sverige. Nu satt vi vid Medelhavet, såg ut över ett svart, hett torg, mitt i natten. Nikos svettades på handen. Det var en sådan natt, då till och med en grek svettades. Vi rökte långsamt och höll döden från os

Populära inlägg