Den som ser dig.






Att fotografera är att bli sedd lika mycket som att se. Tro inget annat.

Det här är porträtt i miljö, i stunden och ibland blir jag så grymt trött då jag bläddrar igenom sajter och Instagram och Gud vet allt vad det heter. Tänker inte de som tar bilden på förgrund, bakgrund, komposition, berättandet, känslan, ljuset,,,,

Jag ska inte säga något om mina egna bilder, mer än att de är ganska perfekta i sin enkelhet, men ni därute, kolla in en mästare som Anders Petersen på porträtt i farten, eller Strömholm, eller Corbijn, eller Bruce Davidsson, eller  Koudelka, eller den Gamle, Bresson. Kolla in kompositionerna, ljuset, känslan, allt.

Jag kan gå igenom en fotosajt och se att 90 procent är ju för fan helt fel komponerade. Alla gnäller över särskrivning, att folk inte kan se skillnaden på dem och de osv,,,men ingen säger ett skit om att 95 procent av bilderna på fotosajter, Instagram osv, är totalt misslyckade ur nästan alla aspekter.

Tack för det. Nu fick jag säga det också.

Populära inlägg