Pälsjägare i Sibirien.

http://www.svtplay.se/video/2705218/lyckliga-manniskor/lyckliga-manniskor-avsnitt-1

Helt enkelt något av det bästa jag sett. Kolla in när han kör hem över Tajgan, femton mil och hunden springer efter skotern hela vägen . Fantastiskt bra.
Kourisawa gjorde en fenomenal film som hette Vägvisaren. En av de bästa jag sett. I slutet på den filmen  blir vägvisaren gammal, ser dåligt och missar sina byten. Då ger någon snäll själ honom ett dyrt, fantastiskt gevär med kikarsikte. Det är värt mycket och det leder till att han blir rånad och hemska saker sker.

Det är en film om och med en moral. På samma sätt känner jag för den här filmen. Det är ett hårt liv och jag vet inte om jag är överromantisk men männen i filmen lever ett liv som är väldigt konkret. Jaga, leva, dö, försöka överleva. Det finns en mening i deras liv. Precis varenda steg de tar har en mening.

Hur många människor kan säga det? Att det är Werner Herzog som gjort filmen förvånar mig inte. Han har haft det där i sig hela livet. Jag läste en bok av honom där han berättade att han gick över Tyskland, mot Paris och sov i sommarstugor som han bröt sig in i.


Populära inlägg