Hemsida o måndag

Jag gjorde en ny hemsida.

Det tog en lördag. Grabbarna hade utställning på Korn. Det var fint och jag tror dom var nöjda. Det verkar gå två parallella spår inom fotovärlden. De som ställer ut på Korn och de som söker sig till Fotografiska och större ställen och lite verkar man ha gemensamt.

Så kan det vara?

Jag kollar på min hemsida. Man har glömt en och annan bild och texterna, mina texter, som är minst lika viktiga, finns inte med på hemsidan. Jag får göra en ny bok med bara texter, får bli sommarens program. Att göra en bok med bara texter.

Jag är på väg, till skidåkningen och ron och sedan Grekland och ron. Arbetsron.

Det blir fint.

Jag kollade igenom böckerna som var nominerade till Fotobokspriset. Det är kanske den tredje kategorin? Många böcker är som uppfunna ur en egen tankevärld och sedan gestaltade.
Det blir mer och mer arrangerat och tänkt och mindre och mindre dokumentärt på den galan. Ja, det är nog den tredje kategorin. Det tänkta och gestaltade.

Fotografin lämnar allt mer det dokumentära, vardagsskildringen. Man kan göra det på många sätt, som Strömholm, eller JH eller Petersen, eller Bresson eller Mary Ellen, men bilderna är tagna där dom är tagna. De är inte uppfunna, skapade i hjärnan och sedan ihopsatta till en bild. Det nya i vår tid, idag, är att allt mer sätts ihop, skapas då det kommer till bild.

Inget fel i det, kan bli hur bra som helst, men frågan är om det i längden går att skapa intresse för sådan fotografi?

Vem vet? Kanske en ointressant fråga. Det man kan se tydligt är att det går parallella linjer inom fotografin och att det kommer allt längre ifrån varandra.

Kanske har det alltid varit så? Jag är nog inte mannen att svara på det.


Populära inlägg