Ramar

Jag sitter med en polare som bor i Paris. Vi sitter på en bänk och bredvid oss sitter en man som ser trevlig ut. Vi är på fotovernissage.
Plötsligt vänder sig den glasögonprydde mannen till mig och frågar.
- Var köper du dina ramar?
Jag börjar en kort utläggning om att jag gillar Galleri x och deras svarta plåtramar med glas.
- Var ligger den affären, frågar mannen?
- Jag brukar handla i Globen, annars om det är många på nätet.
- På nätet, säger han och ser konstig ut.
Det blir tyst några sekunder och sedan pekar han på mina glasögon.
- Vi har samma sort, vart har du köpt dom? Och vad betalade du?
- 1500 kr, säger jag och jag köpte dom på Götgatan, mitt emot Skrapan.
- 1500 kr, säger han. Det är ju otroligt billigt. De ville ha 7000 kr för mina ramar.
Han visar att en skalm gått av på hans snygga glasögon.
Nu ramlar poletten ner.
- Dom har bra ramar där, gå inte till Globen, utan köp dina ramar mitt emot Skrapan. Jag fick två par glasögon för 3000 kr en gång. Jag tror dom har samma ramar som du behöver. Det heter inte Galleri x där, utan nåt på Synsam eller så,,,

Populära inlägg