Hur gör jag?

Hur gör jag, skulle alla som plåtar kunna säga. I det här fallet tog jag cykeln och cyklade iväg några kilometrar för att fotografera stenar i landskapet. Ett väldigt dynamiskt motiv. Det gick inte alls, blev bara skit av alltihopa, men på vägen hem stannade jag och tog några bilder av den här kurvan. Min tanke var att kurvans svängning och den vita linjen skulle bilda en bild med molnen och bergen.

Jag tog den med min Ricoh GR, 28 mm, jpgfil, sedan körde jag den i Silver efex, har inte längre ngt Photoshop, eftersom jag inte behöver det, kör alla svartvita bilder i silver efex, och mina färgbilder, som jag tar med en Iphone, kör jag i Maccens eget bildprogram. I alla fall, jag letar alltid på vänstersidan efter en förinställd bild som ligger nära det jag vill ha.

Den här gången var det High structure, där jag direkt drar ner strukturen och sedan mörkar ner bilden lite. Efter det letar jag en film som passar att lägga på, Agfa 400 och sedan går jag till slingan och drar lite i den för att få till det riktiga draget. Jag blev inte nöjd, blev inte tillräckligt drag i bilden och skulle jag öka draget så blev bilden för osann, men jag är i alla fall nöjd med att molnet finns med på bilden och att det glänser lite lagom.

Populära inlägg