Imigration/emigration

Jag släktforskar lite för att min dotter är intresserad av vem som var min far. Något som jag inte heller vet, trots att jag är sextiosju. I alla fall, min mor kommer från släkten Gahnström, som i sin tur höll till på Gotland, även om jag kom att födas i Norrland, mellan Lycksele och Luleå. I Lappland som man sa på den tiden.

Det som är mest fascinerande med den här forskningen är att se hur otroligt många ur släkten Gahnström som drog till USA i mitten av 1800-talet. Nästan alla. Det blev Chicago och Minnesota och jag minns från då jag var liten att då och då kom det en hälsning från USA. Brooklyn tex, var ju rena svenskstaden, med svenska namn på gatorna. Runt 50 000 svenskar bodde där i början av 1900-talet.
En och en halv miljon svenskar lämnade Sverige och drog till USA. Hör Ni vad jag säger, över en miljon svenskar. Hur många flyktingar har vi tagit emot?

Varför stack dom då? Missväxt, missnöje med staten och kyrkan, de arbetande kunde inte rösta, det blev ju manlig rösträtt först 1909 och sedan då folk började återvända till Sverige så var man missnöjd med hur kvinnorna behandlades och till slut så fick de styrande i Sverige inse att man måste göra landet radikalare, bygga bostäder, rösträtt för alla osv,,

Otroligt intressant läsning, speciellt då det handlar om en själv och ens bakgrund. Per Olof Ödman har gjort en fin fotobok om just Brooklyn.

Slutligen kunde jag inte låta bli att kolla hur många som sökt asyl i Sverige de tre senaste åren. 2014 var det 81301, 2015 var det 162 899 och 2016 gick det ner till strax under 27 000 stycken.

Populära inlägg