In the early morning


Jag kollar hur många likes en sådan som David Alan Harvey får på ett inlägg på sin Facebooksida, typ 150 000, för något vanligt inlägg. Man blir lite avis, men å andra sidan har mina polare i Grekland typ 350 likes varenda dag på ett inlägg om julgranen.

Antingen är det jag som inte hänger med eller så lever de verkligen på nätet. Det är ju svårt att negligera en grej som för den unga generationen är livet. Det handlar mest om att göra de moderna, nya grejerna till sitt arbetsmedium.

Och framför allt, fylla dom med material som man tror betyder något.

Så är det. Det enda jag verkligen saknar från förr är fototidningar som är bra, tidningar som man kan behålla. Idag görs det massor med fotoböcker, många är riktigt bra, men tidningarna försvinner.
Jag har några klassiker i min ägo, tex Camera med Strömholms bilder, eller gamla Etc, 399 och Kannibal. Det är väl det bästa som getts ut i Sverige?

Jag skrev ju om en del svartvita fotoböcker igår och jag tycker det är glädjande att det kommer upp så mycket bra böcker som handlar om något, som bygger på en känsla av att man vill berätta om något, vara nära något.

Alldeles för mycket är annars nån slags formbeskrivningar utan känsla. Vad det gäller det svartvita så tycker jag det kan vara dags att tala om det svartvita hantverket. Det är helt klart att den moderna digitala tekniken ger andra printar än analog kopiering. Det går att komma väldigt nära varandra och det digitala har kommit långt, blivit mycket bättre än det var i början, men ofta tycker jag digitala printar blir alldeles för digitala. Man kan ju säga att det är tycke och smak, men i mina ögon är det för vanligt att de digitala printarna ser extremt digitala ut, de är för skarpa och de har en kontrast som nästan gör att ögonen poppar ur skallen på folk och människor helt enkelt ser konstiga ut.

Det finns inget rätt eller fel i det här, men bilden jag visar ovan är för digital, men å andra sidan  blir det mer tryck i den om man gör den överdigitaliserad, men å andra sidan, i LÄNGDEN tror jag på mer normal bildbehandling.

Populära inlägg