Ryggskott

Det ena värre än det andra hemsöker mig. Storm, regn och ryggskott och på det färjestrejk och generalstrejk. Jag befinner mig i stormens öga. Det är inte roligt då man måste fiska upp kläderna från golvet med en pinne. Rörlighet är bra, heter det. Okej, jag rör mig.

Det kunde vara värre. Så här hade jag det ofta då jag var yngre i fyrtioårsåldern, då jag hade kameraväska. Ett tag var ju de här DN-väskorna populära. Tunga väskor i skinn som knäckte de flesta ryggar, sedan gick vi ju över till den mjuka Domkeväskorna, men hade man två kameror i en sådan väska med två objektiv så rök ryggen i alla fall. Det behövs så lite extra på en axel för att ryggen ska ryka.

Så är det bara så numera har jag grejerna i fickan och i värsta fall får mobilen funka som kamera och dator och morsemaskin.

Jag kör lite old fashion idag. Varmvattenflaska i bakfickan på cykeltröjan och tunn dunjacka utanpå det. Förr i tiden då jag bodde i Spanien värmde man sängen med varmvattenflaskor på vintern.. Det fungera ganska bra, men man längta ofta till värmen i den svenska lyan och framför allt till badkaret.

Nåja, slut på gnället, tänker på Hemingway som ofta stod och skrev för han hade så förbannat ont i ryggen. I natt drömde jag faktiskt en hel novel. Den var riktigt bra och jag har kvar hela dialogen i huvudet. Kanske skulle skriva ner den, annars låg jag och kolla på film om Koudelka igår. Han levde länge på mjölk och bröd. Hjälte o kämpe. Hans förmåga att ligga länge på bilderna har verkligen skärpt hans kvaliteter. Han gillar ju inte att snacka och där påminner han om Strömholm. Bilderna får tala.

Populära inlägg