Förkyld, sur man blir


Min kära fru var sjuk i en vecka och jag trodde i sedvanlig ordning att jag skulle klara mig från att bli smittad, men skit. Nu är man råförkyld. Veckan började också med att jag fick nobben på en utställning och det går ju inte heller att hänga upp sig på. Av tio försök brukar man ju i snitt få nobben på nio, så det ingår i statistiken så att säga. Dock, det sög lite, måste jag erkänna.

Då är man på noll igen, fundera ut något nytt man ska sikta in sig på. Eftersom jag är råförkyld så tar jag det lite lugnt och gör en bok till mina barn om mitt eget liv och barnens barndom. Jag har redan skrivit texten och jag tror ju på att göra böcker. Jag lovar att om tio år har de inte kvar en enda bild från sin barndom. Bilderna försvinner i samma takt som de byter telefon och molnet ,eller vad det kallas för, tror jag inte en sekund på. Riktiga printar eller en bok de kan spara och visa sina barn är det enda som håller i längden.

Den här bilden togs 1974, tror det var Lasse Mongs som var med och startade Grupp Fem i Lund, som tog den då vi satt i det kombinerade arbets och vardagsrummet.
Det var en fin tid i Lund. Thore Sonesson, Margareta Sjöberg och Lars Kjellberg var de andra som tillhörde orginaluppsättningen. Vi höll på några år med gemensamt labb och delade jobb innan vi spreds för vinden i mitten av sjuttiotalet. Jag drog till Stockholm, Thore till Malmö, Lasse och Maggan till Göteborg och Kjellberg ägnade sig åt att skriva om zonesystemet.

Populära inlägg