Söndag o stipendier

Söndag. Kom till Stockholm på fredag kväll, vacker vårsommarkväll. Nu mulnar det på ordentligt, ska bli snöslask och själv måste jag åka en snabbis till Sundsvall på måndag. Det kostar på, det gör det.

Lars Epstein, den underbare, den coole, den fine, fick Stockholms stadsmuseums Petersenpris, samma pris som jag fått tidigare. Det är ett fint pris och han är värd det.

Jag var tvungen och göra ett eget CV för att kolla vad jag fått för stipendier i livet. Vissa skriver ju upp varenda bild de hängt upp på en vägg någonstans, men jag vet  ju att jag gjort runt 45-50 böcker och runt 100 utställningar och mitt första stipendium fick jag från Konstnärsnämnden runt 1974, visste inte vad det var som låg som utbetalning på hallmattan och vågade knappt lösa ut det, men sedan fick jag några stipendier från Konstnärsnämnden, ettårigt, tvåårigt, femårigt från Författarfonden innan jag fick min garanterade författarpenning. Jag fick även resestipendier och stipendier av Fotografernas förbund, mina böcker har fyra ggr blivit nominerade i slutändan som årets bästa fotobok, sedan kom Gullersstipendiet,  Nöjesguidens pris, Stockholms stads kulturpris, Lennart af Petersens och senast Sune Jonssons fina stipendium.

Det är vad jag kommer ihåg. Nu ser jag att Fotografiska ska dela ut ett dokumentärfotopris och det är beundransvärt. De täpper verkligen till alla luckor som andra klantskallar gott hade kunnat täppa till , men nu gör Fotografiska det. Bra jobbat, faktiskt. Den dokumentära bilden behöver allt stöd den kan få. Annars har jag kollat på en råkopia på filmen om Jean Hermansson, vet ej när den kommer att bli klar, men den är grymt bra.

Nog om det, Grattis Lasse och stor kram.

Populära inlägg