Framtiden är en cykel

En gång i tiden hade jag en dröm. Att ha ett mörkrum i ett hus runt Medelhavet. Jag skulle labba på nätterna med öppna fönster och kolsvart natt uranför. Vinden skulle smeka in och driva ut mörkrumsångorna och när gryningen närmade sig med ljuset var arbetsnatten klar.

Nu är det annorlunda.

Jag sitter inne med två öppna fönster. Vinden driver genom rummet. Lyssnar på Marley och skriver med bar överkropp.

Allt är alltid annorlunda. 

Hemma i Sverige är oftast fläskkotletterna vidriga. Här är de helt fenomenala. Jag har gett upp att äta fläskkotlett hemma. Här är det en ren njutning.

Nu är allt annorlunda.

På sjuttiotalet snackade vi om en bilfri stad. Vi vet ju hur det blev, stora städer som Paris, Madrid, Barca,mfl är helt förstörda av biltrafiken. Det är den värsta skiten i de städerna. Stockholm klarade sig lite bättre, men alla vet ju att gränsen är nådd. Man kan inte plocka in mer bilder, du går ju fortare.

Det måste till andra lösningar. Jag har alltid cyklat, alltid, långt före många andra. Alltid, men trots att jag är en inbiten cyklist så måste det sägas: Alltför många cyklister är ju helt vedervärdiga. När jag cyklade nedför Götgatsbacken för någon månad sedan såg jag tre incidenter som helt och hållet berodde på cyklisterna. Helt och hållet. Hundra procent. Jag är gammal tävlingscyklist, har legat i klugor med uppåt 70-80 personer och inga problem. Försök cykla ner till Skeppsholmen och se om du kan njuta av trippen. Dårar överallt.

Det är annorlunda nu. 

Cyklingen är givettvis framtiden, men cyklisterna måste börja hejda sig. Åk till Köpenhamn och cykla. Varför så annorlunda? Vi behöver bättre cykelbanor, mer cykelbanor och de som måste maka på sig är givetvis bilarna. Finns inte mycket att snacka. Bilen är en enorm frihet, men kanske inte i stan? 

Ibland blir jag sur på cyklister som så fort de får kritik börjar snacka om hur dåliga cykelbanorna är. Men för helvete, sänk farten då. Det är ju som idioterna som kör till Åre i BMW med sommardäck och blåser av i en kurva i 140 blås och svarar på Varför med typ: Varför är vägarna så hala?



Det är annorlunda nu. I Norge försöker man avbilisera centrum, satsar på cyklism. I Kina försöker man ta livet av städerna med alla bilar. Det är annorlunda nu, det är då säkert, men ändå är framtiden kristallklar. Cykeln är framtiden och bilen stendöd i städerna. Skaffa elcykel om du vill glida omkring snyggt och enkelt, ännu större frihet än bilen: Är det inte fantastiskt. Elcykeln är den totala framtiden.

Populära inlägg