Naxos, måndag 24 juli 2017

Skopilitis , som han heter, vandrade in i vårt liv för två dagar sedan. 1 kg, 10, 11 veckor enligt veterinären och i bra form också enligt denna. Vi har fått en bäbis helt enkelt. Nu har jag bara ett problem, kattvakt mellan 8 aug till 20 aug då jag tänkte resa hem till sverige. Är det nån som vill komma ner till Grekland och bo gratis i 14 dgr så är ni välkomna om ni tar hand om katten under tiden..

Erbjudande som borde locka,,,vi får se.

Annars då, mitt jävla getingbett har gjort högerarmen till en hård klubba. Hur mycket gift har dom egentligen de här getingarna? Jag har väl blivit getingbiten en tio ggr i livet, men det här var den värsta omgången, typisk grekisk geting.

Mycket natur i bloggen nu, men de två sista dagarna har ju varit mycket katt. Förr skulle jag ju aldrig kunna tänka mig en katt eller en hund, men nu har jag boat mig så på Naxos så jag tycker bara det är trevligt med lite djursällskap, ha en kompis att bry sig om. 

Just att bry sig om är viktigt. Det förflyttar perspektivet en aning. DrP var bekymrad, men jag tycker jag har ett perfekt liv just nu. Jag har kommit till punkten i mitt liv där jag vill odla kärleken till min fru, mina barn och husdjuren, plus att jag får igång mitt kamratskap ordentligt. Att resa och undersöka världen lockar inte längre. Jag bor och lever i ett Paradis, Naxos, och bor och lever i ett annat hyfsat Paradis, Stockholm, så jag ligger ganska bra till och jag låter arbetet utspela sig där jag är.

Överallt, är det de gemensamma nämnarna som är de viktiga, inte det olika, det speciella, utan man ska söka det gemensamma människor emellan och sedan krydda det lite med det unika.

På fiket  snackar vi barn och barnafödande med tjejerna. De är verkligen superkonservativa, den mest konservativa livstilen man kan välja och jag har all respekt för det och de är underbara människor, samtidigt är det underligt att snacka med unga tjejer som inte inser att den här religiösa tron, är en av anledningarna till att kvinnorna aldrig kan utvecklas riktigt. Deras viktigaste jobb blir att vara mammor, inte att skaffa sig en bra utbildning, inte att resa, inte att utmana patriarkatet och resultatet blir ju också att ett land med väldigt mycket sådana konservativa åsikter blir svårt att förnya, utveckla. Grekland är ett land med otroligt mycket konservativa tankar och mycket riktigt så är man verkligen outvecklade på vissa plan. 


En annan fascinerande grej är att många greker snackar om Sverige, Tyskland, Frankrike,, som europeerna. Själva är de inte det. De är grekerna. De andra är europeerna. Själv är jag svensk och grek och spanjor, även om jag är otroligt stolt över Sverige som är ett makalöst fint land, men jag är mest internationalist. Jag skiter i vad folk har för nationalitet, jag söker deras tankar, deras sätt att leva, deras sätt att umgås. Jag är hellre med en kul grek, italienarna än en korkad svensk. Så enkelt ser jag på det hela.

Populära inlägg