Sopor och vind




Min fru påpekade den enkla sanningen att jag växte upp i en tid då det inte fanns sopor och jag började tänka tillbaka till femtiotalet. Vi gick aldrig ut med några soppåsar vad jag minns. Det fanns ingen plast runt grönsakerna, allt köptes i lös form. Mjölken köptes på flaska som man bar tillbaka till affären.

Sedan kom sextiotalet, tetrapacken med mjölk, och efter det brakade det loss, det vi idag helt enkelt får kalla konsumtionsvansinnet. Tänk att på tio år förstörde vi allt vi lärt om miljön och nu ska vi tillbaka till de good old days igen. Inte ha några sopor.

Tänkte på det, eftersom nu försöker man börja minska på plastpåsarna i affärerna. Och en annan som växte upp utan plastpåsar men också var med om att införa skiten och nu ska vara med om att avskaffa skiten.
Det går runt, men sanningen är ju densamma. Du kan aldrig lura naturen. Hämden är fruktansvärd om du misshandlar miljön.

Almedalen? Det är svårt att säga något gott om den pajasindustrin, men det går inte att komma ifrån att det i princip är helt ointressant det som sägs där, även om jag vet att att många verkligen anstränger sig för att göra något vettigt. Tyvärr blir det allt mer som Kiviks marknad.

Och dom stora förlorarna är som alltid sossarna eftersom de aldrig anstränger sig och kommer med något att hänga i julgranen. Vad är det för fel på det skitpartiet? En gång i tiden hade vi en arbetarklass som läste Ivar Lo, var med i facket, var för solidaritet och nu har det runnit ut i sanden och varför?  Jag kan inte komma på ett enda förslag som sossarna lagt som ens andats radikalitet, nytänk och jag kan ju ge dom lite förslag. Noll vinster i vård och skola, lägg en gräns för bensinbilar, om fem år måste bilar som körs på bensin skrotas, ta bort ränteavdraget på bostadslån, inför ett system för byggande där en bostadsrätt måste motsvaras av en billig hyresrätt osv,,,,

Jag tror svenska folket verkligen är beredda att kavla upp ärmarna och ta sig an de nya utmaningarna, men någon i maktställning måste ju gå före och underlätta, typ sossarna.

Nåja, no more politics,,,det är kris i Grekland, men folk är verkligen sköna, man önskar att fler grekresenärer drog sig bort från playan och började umgås lite med det grekiska folket. Det är ett underbart folk som har jävligt nära till skratt och bus,,

Nog om det, det blåser storm idag, jag är övertygad om att plastpåsarna, dvs miljöförstöringen redan har börjat tala om för oss att nu får det bli skärpning. Augustivindarna ska inte komma i första veckan av juli och getingarna ska inte synas i juli.

Så enkelt är det.


Populära inlägg