Miljön


Går till Indiern. Har gått dit och handlat mat sedan tjugo år tillbaka. Helt okej, lamb sambal är min grej, sedan snackar jag om indiska restauranger med en Sundsvallsbo och han menar att det är livsfarligt att äta indiskt. De kokar om maten hela tiden och det ligger alltid en massa skit i botten på grytan.
Han menar allvar och jag blir ganska trött på den typen av snack. Så mycket rädsla för ingenting. Det som utmärker åldrandet är i viss mån rädslan. Helvete vad folk blir rädda för allting. Tröstlöst.

Vi snackade om miljön, hur vi svenskar skiter ner, vi är bland de tio värsta länderna. Jag gick igenom en test och hade högt värde och allt beror på resandet. Bil och flyg. Jag konsumerar ju inget och käkar ganska lite kött. Annars är ju köttindustrin en jävla miljöbov. Jag flyger kanske 8, 9 ggr per år numera och kör en hel del bil och Mc på Naxos. Jag har länge velat ta tåget till Athen och sedan båten, men det blir ju en sjuk affär. Typ tre dygn på tåg enkel, plus båten och sedan fem ggr så dyrt. Idag skulle jag ha flugit till Naxos men skippar det, biljetten kostade 599 kr och resan tar ju  fyra timmer flyg, sedan ska man till Arlanda och från Aten tar det en halvtimme med inrikes, så en bra, snabb Naxosresa börjar fyra på morgonen och man landar ca 1600på Naxos. En dålig resa börjar 0400 och slutar 22 timar senare,,,så är det och det sistnämnda är inget ovanligt alternativ.

Ja, miljön är tung. Vi får tänka till. Några grejer är ju enkla, skippa köttet en hel del, inte konsumera, försöka köpa begagnat osv, men resorna,,hur löser man det? Jag ska försöka skära ner mina resor till Naxos till två om år, dvs fyra flygningar.

Ja, Ni ser? Annars är det visst helg igen, skulle kanske prova ngt indiskt ikväll.




Populära inlägg