Hur svårt ska det vara att förstå....

Lars Forsell... I Kungsan och av någon märklig anledning så sitter den där texten i vårt vardagsrum på väggen.

Vi fick en ny Hasselbladspristagare. Man kallar det fotografins Nobelpris. Prissumman är en miljon. Jag kollar på Fotosidans sajt, två stycken kommenterar. Jag läser tidningarna, lite hopkok kanske,,inte mycket? Bland de fotografiska vänner så vet de flesta inte vem han är och de skiter högaktningsfullt i det också.

Så tänker jag på Bob Dylan och priset han fick. Nobelpriset i litteratur. En miljon artiklar, diskussioner på varenda sajt. överallt, hela tiden. Vad är fotografi? Något jävla trams som ingen bryr sig om, inte ens fotograferna...eller?

Fotografi lider av en hemsk sjuka och det är att alla kan fotografera och alla gör det också. Litteratur, få kan skriva, väldigt få kan skriva och den debatt som sker inom litteraturen handlar sällan om vad författaren skrev på för ordbehandlare. Faktiskt  tror jag mig aldrig läst en intervju med en författare där de snackat halva intervjun om hans ordbehandlare,,,har ni?

Jag läser Fotomässans program. Tycker det är svårt att få något grepp om vad det är, känns faktiskt som om den där vildmarksmässan man delar utrymme med verkar intressantare, såg att de sålde kanoter. Har alltid gillar kanoter.

Det är svårt att förstå att ingen ids diskutera Hasselblads pris. Det betyder en ganska enkel sak: Att priset gavs till fel person. Om inte priset ens ids diskuteras, än mindre analyseras så är det inte mycket värt och personligen tror jag anledningen till att det inte diskuteras den här gången beror på att få tycker den ens är värt att diskutera den typ av bilder som ledde till att han fick priset.

Det är verkligen en fråga att ta på allvar? Varför förs det ingen diskussion? Beror det på att ingen bryr sig om materialet eller beror det på att fotograferna har tappat sugen, inte längre orkar bry sig, eller finns det en annan anledning?


Populära inlägg