Lite trött blir man allt...

Jag gör reklam för min lilla utställning på 26 bilder nästa fredag 1900...

Lite irriterad är jag idag. Hasselblad gav priset till Oscar MÙnoz. Det är inget fel på honom men jag gillar inte den här utvidgningen av fotografi. Plötsligt målar någon på något som en gång var en bild osv och så kallas det fotografi. Jag tycker det mer går under begreppet konst och det är ju skitsamma alltihopa med begrepp, men då det ska delas ut ett Fotografiskt pris så tycker jag nog det ska vara fotografisk bild.

Det är givetvis svårt att dra gränsen, men mest besviken är jag för att Anders P inte fick det. Hans gärning är ju oerhörd. Jag vet ingen som gjort så mycket för svensk fotografi och bildtänkande som Anders, han klår till och med Strömholm. Christer gav oss ett sätt att se, att ta ansvar, men Anders P har utvecklat det ännu längre i workshops, fototeknik, internationella influenser.

Förr, då tex Sune Jonsson fick Hasselbladspriset var det ju fotografer, hardcorefotografer som fick priset. Sune J, denna fenomenale svensk, som knappt ställt ut utanför Sveriges gränser skulle knappast ha en chans att få priset idag eftersom det har blivit så internationellt. Den fotografiska klubben har svällt enormt och vad som är fotografi har svällt  ännu mer.

Skit samma. Livet går vidare. Jag har precis skrivit klar en bok på 150 sidor text, levereras troligtvis till världen om 14 dagar, keep it up, som man säger..

Populära inlägg