Skapande och kreativitet

Jag snackade med en ung fotografi i morse. Om skapande och kreativitet. Han var lätt förtvivlad. För det första finns det liksom inga jobb, fotojobb. Okej, det är inget nytt under solen. För det andra hyrde han en liten etta i andra hand för 10 000 kr i månaden och det för han ville bo i det kreativa Söder.

Jag var tvungen att förklara några samband för honom.  Söder, eller Stockholms innerstad är det minst kreativa område du kan finna för nästan ingenting handlar om kreativitet här. Allt handlar om pengar.

Om en ung människa ska vara kreativ så måste hen bo på ett ställe där andra kreatörer finns, där man bor billigt och det går att finna enkla extrajobb. Sådant finns inte längre i Stockholm, tyvärr.

Det är ju därför folk flyttat till Berlin och andra städer. Man måste kunna överleva billigt. Varför bor jag kvar här då? Jag har min fru, några vänner, lever ett ganska enkelriktat liv, går hela tiden i samma kvarter. I princip finns det inget som lockar mig. Eftersom jag bott här så länge så bor jag extremt billigt, men jag ser ju också hur staden fullständigt tråkas ut. Snart är det bara folk med datorer, folk som käkar bästa och svindyraste veggmaten och alla sitter i samma båt och berömmer varandra. Tillståndet är helt enkelt utan utveckling och helt utan olikheter.

Så, om jag var 20 och ung och levde för att ta bilder, så skulle jag aldrig bosätta mig i Sthlm. Det är helt enkelt för dyrt och för stillastående.


Populära inlägg